divendres, 24 de maig del 2013

I ara que hem arribat al final....

Bé doncs, ja hi hem arribat… Ja som al final d’aquests últims 3 mesos intensos que ha estat el Pràcticum II. I dic intensos perquè m’han suposat molts “mals de cap” per tal de poder compaginar treball-pràctiques, però amb bones intencions i  ganes de treballar tot és possible!.

Han estat uns mesos molt intensos, amb molt de treball, però sobretot amb moltes noves experiències que m’han servit per assolir tota la teoria apresa en aquests anys i per poder aplicar-la en un context psicopedagògic real, que en el meu cas ha estat dut a terme a l’etapa d’ESO, una etapa força desconeguda per a mi a nivell professional.

Tot i que les funcions d’un psicopedagog/a en aquesta etapa en són moltes, en el meu pla de treball n’he abordat 3 en especial, mencionades en la descripció del meu projecte. Així doncs, els aspectes més rellevants en relació a la figura del psicopedagog/a i les seves funcions que he pogut aprendre en la meva pràctica han estat:

·         Saber relacionar la teoria i la pràctica

·         Quines són les qualitats que ha de tenir un psicopedagog/a

·         Dur a terme una intervenció interaccionista i col·laborativa sempre que sigui possible i aprofitar tots els recursos dels quals disposem

·         Saber reaccionar als contratemps que puguin sorgir al llarg de la intervenció i buscar solucions

 Un dels aspectes més complicats i a la vegada més interessants i enriquidors ha estat el fet de treballar en una etapa educativa totalment diferent a la qual jo em dedico professionalment. Jo sóc mestra d’educació especial a l’etapa d’infantil i primària en un centre públic, mentre que les pràctiques les he dut a terme a l’etapa d’ESO i en un centre concertat, la qual cosa suposa grans diferències a nivell organitzatiu, de gestió de recursos, horaris, tipologia d’alumnat...

 Si més no, ara que ja sóc al final del meu pla de treball puc assegurar que s’han complert la majoria d’objectius que m’havia plantejat en un principi, tant a nivell “professional” com personal. I dic la majoria, perquè malauradament alguns d’aquests objectius i activitats plantejats en un inici no els he pogut dur a terme, com el treball amb una família i l’atenció individual en un dels dos casos per diferents motius.

 Tot i això, com és important i necessari veure la part positiva de les coses, aquests fets i contratemps m’han obligat a replantejar-me i reestructurar el meu pla de treball, buscant alternatives a les actuacions inicials. Per tant, m’ha servit per adquirir més competències i haver de treballar més i a contracorrent per tal de poder donar solucions i respostes a la situació, i això m’ha ajudat a créixer com a professional.

També és cert que, tot i estar satisfeta dels resultats, acabo el pràcticum  amb la sensació de deixar la feina mig feta, ja que, amb només 3 mesos d’actuacions no dóna temps a aplicar tot un pla de treball que doni resposta a totes les necessitats i que reculli tots els fruits necessaris d’aquesta intervenció. Tot i això, amb la meva tutora ja hem acordat quina sèrie de mesures se seguiran aplicant des del Departament de Psicopedagogia del centre fins a final de curs i a principis del següent.

Agraïr també especialment a la meva tutora per la seva col·laboració durant tot aquest curs tant especial, per ajudar-me en els moments difícils, assessorar-me amb tota la seva extensa experiència, recolzar-me en els moments més complicats i sobretot, per haver-me acompanyat en aquesta etapa d'enormes aprenentatges, tant com a persona com sobretot, com a psicopedagoga.

Per tant, com a conclusió final, faré referència a la cita del filòsof Confucio que diu: "Digue'm alguna cosa i l'oblidaré, ensenya-me-la i la recordaré, involucra'm-hi i ho aprendré". Aquesta reflexió és exactament el que jo resumiria de les meves pràctiques, ja que ha sigut el dia a dia i el treball real el que m'ha fet aprendre realment què és un psicopedagog i quina és la seva funció, més enllà de les teories.


Gràcies per aquesta experiència i molta sort en aquesta nova etapa que encetem, companys i companyes.

1 comentari: